Lille visualiseringssøvelse: Mærk din hjerte-energi og få ro på tankerne.

Denne øvelse er nem, og den tager ikke ret lang tid at lave. Til gengæld er effekten af den ret stor. Øvelsen kan laves alle vegne. Man meditere nemlig med åbne øjne. Så du kan lave øvelsen ved busstopstedet, under et møde eller i brusebadet om morgenen. Men nu til sagen – her kommer vejledningen:

billled_hjerte_meditationSæt dig godt til rette i en stol. Eller stil dig med let bøjede ben, hvis du ikke har mulighed for at sidde ned. Start først med at flytte din opmærksomhed til dine fodsåler. Mærk nu, hvordan der strømmer energi op til dine fødder fra underlaget. Jeg oplever det personligt som en blid varme, der kommer op fra jorden, gulvet, fortovet – eller hvor jeg nu lige er henne i verden. Andre oplever det som en snurren eller prikken i fødderne. Giv kroppen lov til at slappe lidt af. Sidder du i en stol, så læn dig en smule tilbage i stolen. Står du op, slap da af i armene og lad skuldrene falde ned. Sid eller stå sådan omkring ½ minut.

Det næste skridt handler om at flytte noget af opmærksomheden fra fødderne til dit hjerte. Det gør du ved at forestille dig, at du ånder ud og ind gennem dit hjerte. Træk vejret gennem hjerteregionen 3-5 gange. Hvis du har svært ved det, kan du fx forestille dig, at du har en ventil siddende ved hjertet, som luften strømmer ud og ind af i takt med, at du trækker vejret. Husk, at du samtidig skal holde lidt af din opmærksomhed ved dine fodsåler, mens du trækker vejret gennem hjertet. Når du har trukket vejret 3-5 gange, giver du igen dine fodsåler den fulde opmærksomhed i ca. ½ til 1 minuts tid. Så er du færdig med øvelsen. Tidsforbrug ca. 2-4 minutter.

Øvelsen hjælper dig med at finde det, du har på hjerte. Og den hjælper dig med at lytte med hjertet til det, andre har at sige. Der falder nemlig ro på tankerne, og følelserne strømmer friere og mere roligt, når man har lavet denne øvelse. Den kan derfor også bruges som en afstresningsøvelse, hvis du fx har haft en travl dag, hvor hjernen har kørt på højtryk.

Visualiserings-øvelsen virker bedre og bedre, jo mere sikker man bliver i at lave den. Så jeg ønsker dig en rigtig god oplevelse med øvelsen. Du må meget gerne skrive til mig, hvis du er i tvivl om noget i forhold til fremgangsmåden. Og tryk endelig på hjertet øverst, hvis du synes godt om mit indlæg.

Kærlig hilsen Daniela

PS. Min datter på 8 år har malet hjertet. Der er brugt masser af rød og lilla glimmer samt guldglimmer i midten.

Leave a Reply